Train je voeten en maak je basis krachtig

Disbalans in onderrug, knieën, onderbenen en voeten?

Voel je soms je achillespees zeuren, de knieholte te veel spanning hebben, spanning in je onderrug, pijnlijke voeten, vermoeide voeten. Heb je een hallux valgus (soms rode uitstekende knobbel onder grote teen?)…

De oorzaak kan soms eenvoudig zijn: onze voetspieren zijn te lui geworden door het dragen van schoenen, waardoor maar een beperkt aantal spieren actief zijn om krachten op te vangen en te verdelen over je lichaam. En die moeten dan teveel werken, zoals de fascia plantaris, de tibialis, de achillespees, de hamstrings, de kuiten en de quadriceps en mogelijk ook de lage rug.

 

Breng 33 botten in beweging! 

De voet is een onderschat deel van ons lichaam, een deel dat meer doet dan we zouden vermoeden en waar misschien toch te weinig aandacht naar gaat. 

De voet en het enkelgewricht bestaan samen uit 33 verschillende botten. Elk met z'n specifieke vorm, gemaakt om samen te bewegen.  ... aantal spieren ... 20% bevindt zich in je voeten.... In dat opzicht is het fascinerend dat er er zo weinig mee doen..

De vraag is nu: laat je ze bewegen?

Laat je voeten spelen. De speeltuin voor de botten van je voet: go barefoot!

Op het eerste zicht is dit heel simpel, loop blootsvoets rond en daar is de speeltuin voor je botten. De vrijheid om te mogen en kunnen bewegen in alle mogelijke richtingen. Daarnaast spierentrainen ... voorwaarde om elke kracht op te kunnen vangen en te verdelen over het lichaam.. Al zijn het maar kleine oefeningen die je doet tijdens het koken, tandenpoetsen of als je je bed uitkomt s'ochtends.

Zoek of haal ballen in huis Balletjes, spijkerballen, tennisballen, stuiterballen, stokjes, toega. Of doe yoga oefeningen.

Laat je voeten weer spelen.

Er zijn steeds meer schoenen op de markt die je voeten de ruimte geven. Zoals barefootschoenen.

Het aanpassingsvermogen van het lichaam.

Ik zie je nu zo denken: mijn voeten voelen zich niet meer comfortabel bij al deze bewegingen, blootsvoets lopen biedt me niet het comfort dat ik zou willen! Dus ….

Ik volg je zeker in deze redenering, zo lang je geen alternatief hebt om dit wel stap voor stap aan te pakken en zo opnieuw de voordelen te ervaren van je voeten en om er opnieuw mee te (laten) ‘spelen’ :).

Om geen excuus meer te hebben om je voeten niet in beweging te brengen en je bewust te maken van al je botten en spieren in je voet, volgt hier een tenenworkout (toega)....

 

Toega filmpje

Kijk op mijn agenda voor mijn voet en yoga workshops

- (voor yogabeoefenaars en docenten in opleiding)

- vraag een online tennisballenworkshop aan (voor werknemers).  APARTE DOELGROEP!!

 

Therapeutisch aan de slag met online zelftraining. 
Heb je last van hallux valgus, ......... dan kun je ook nog kiezen voor een uitgebreide training met attributen. 

Voetentraining (affiliatie) en materiaal (balletje)

 

Of kom langs voor een voetrefexbehandeling, waarbij we ook vanuit een holistische manier naar je klacht kunnen kijken.

 

Laat (weer met) je voeten spelen!

 

NOG AAN WERKEN: dit zijn meerdere diensten en doelgroepen, biedt 1 dienst aan!